In het prototype proberen we een hoop nieuwe dingen uit. Afgelopen donderdag presenteerden we dat aan medewerkers van het Stadsarchief. Inmiddels druppelt de eerste feedback binnen. Wat vinden gebruikers er tot nu toe van en hoe gaan we straks verder met open.amsterdam?
De afgelopen weken hebben we meerdere gebruikers gevraagd om op het prototype te reageren. Een greep uit de reacties en tips die we ontvingen:
Zoekmachine
- Als ik zoek op ‘Weesp’ in het document, wordt het mooi weergegeven met de stukjes zin waarin ‘Weesp’ is gevonden
- Zoeken IN een document is top
- Ik snap niet hoe zoeken werkt. Er is nog geen zoekhulp. Ik gebruikte Advanced omdat op meer dan twee termen zoeken niet werkt bij eenvoudig zoeken
- Ik mis een snelle manier om je zoekactie te resetten
- Ik heb documenten gevonden die ik op de huidige website niet had aangetroffen
- Als ik bij geavanceerd zoeken bij de opties een komma gebruik als ik meerdere woorden heb, geeft de zoekmachine andere resultaten dan zonder komma
- Met simpele spellingsfouten lukte het nog om documenten op te halen met de goede spelling in de titel
AI-samenvatting van documenten en dossiers
- Superfijne verbetering, lastig om daar niet blind op te varen!
- Op de samenvatting van documenten en dossiers is wel het nodige aan te merken
Downloaden
- Een dossier downloaden of bij een zoekresultaat het document(bestand) downloaden is laagdrempeliger geworden
- Downloadmogelijkheid is top
- Ik mis een downloadknop als je via de voorbeeldknop een document bekijkt, nu is het alleen mogelijk om te downloaden als je naar de bestandspagina gaat.
- Op de dossierpagina mis ik de mogelijkheid om meerdere documenten te selecteren en deze selectie te downloaden
Filters
- Ik zie onder de filters vrij onopvallend staan dat je de filters kan wissen. Dat vind ik op de huidige site duidelijker
- De filteropties aan de zijkant vind ik geweldig, enorme keuze. Ook hoeveel documenten bij de verschillende filters horen, super.
Design
- In het algemeen een drukke weergave van de zoekresultaatlijst, misschien sommige metadata pas tonen bij de detailweergave?
- Een optie ‘sluiten’ bij geavanceerd zoeken, in plaats van alleen dat kleine icoon rechtsboven. Als het scherm van geavanceerd zoeken niet gesloten is, neemt het veel ruimte in.
- De optie om de filters te verwijderen ook bovenaan de filters te laten verschijnen, in plaats van dat deze alleen onderaan te voorschijn komt
Je ziet dat gebruikers de site heel verschillend ervaren: wat voor de één werkt, werkt niet altijd voor de ander. Ook ontdek je dingen die je zelf even over het hoofd zag, zoals bijvoorbeeld het snel kunnen verwijderen van al je filters en zoekwoorden. Je moet dat nu per filter doen, dus dat nemen we zeker mee in het vervolg.
Nog meer ideeën voor de toekomst
In het prototype hebben we veel van onze verbeterideeën getest, maar er zijn ook wensen die we niet konden uitvoeren én we kregen nog meer nieuwe ideeën door dit proces. Wat zijn ideeën waar we op de lange termijn nog eens mee aan de slag willen?
- Pagina’s met tijdlijnen maken: zodat je goed uitleg kunt geven over hoe een dossier ontstaan is
- Je abonneren op een zoekresultaat
- Als gebruiker een account aanmaken zodat je selecties en zoekopdrachten kunt bewaren of zelf een tijdlijn kunt samenstellen
- Een selectie van documenten downloaden vanaf de pagina met zoekresultaten
- Content uit het CMS terug laten komen in de zoekresultaten (zodat je uitleg over bijvoorbeeld een woo-categorie ook tegenkomt tussen de dossiers en documenten)
- Namen en organisaties herkennen in de documenten
- Zoekresultaten weergeven op een kaart (nuttig als je veel zoekt op locaties)
- Snel inzicht geven in welke documenten nieuw zijn op open.amsterdam
- Vragen stellen over documenten op open.amsterdam met behulp van een taalmodel. Hier hebben we al eens onderzoek naar laten doen door het AI-team van de gemeente Amsterdam, zie Met AI een vraag stellen over documenten op Open Amsterdam (open.amsterdam)
- Gebruikers zelf invloed geven op hoe de zoekmachine werkt (wil je meer gewicht geven aan bijvoorbeeld de titel van een dossier of juist aan andere gegevens?)
De eerstvolgende stap
Ideeën hebben we meer dan genoeg, maar hoe komen we dichter bij die ideale versie van open.amsterdam? De eerstvolgende stap is een upgrade door onze huidige leverancier in het derde kwartaal van 2026. Daarmee gaan we qua gebruiksvriendelijkheid al een flinke stap zetten en het levert de volgende verbeteringen op:
- Meer metadata beschikbaar dan op de huidige versie. Straks zie je of er een locatie is toegevoegd aan het document en zie je het organisatie-onderdeel dat de auteur is van het document. Hierop kun je ook filteren.
- Het downloaden van dossiers en losse documenten wordt makkelijker: je hoeft geen e-mailadres meer in te vullen (dus ook geen wachttijd meer) en de knoppen voor het downloaden staan op een meer zichtbare plek op de detailpagina.
- Een detailpagina van het dossier met daarop de relevante metadata, dit ontbreekt in de huidige versie
- Dossiers en documenten die met elkaar te maken hebben worden aan elkaar gelinkt. Onder een kopje ‘Zie ook’ wordt dan naar het gerelateerde document verwezen
- Je kunt meerdere opties binnen één filter aanklikken
- Hyperlinks die in documenten staan zijn ook in de documentviewer aan te klikken en blijven werken
- Een permalink naar een dossier, tot op heden bestond dit alleen voor documenten. Een permalink blijft altijd werken in tegenstelling tot een normale URL die kan wijzigen.
- Geen nachtelijke verwerkingstijd meer voor documenten die gepubliceerd moeten worden, alles staat direct online.
In 2027 hopen we nog meer stappen te zetten. Hoe precies, daar denken we nog over na, blijf ons dus volgen op het forum!