Gelukkig nieuw jaar!
Een jaar geleden begon ik bij het openbaarheidscentrum met de opdracht: “Het ontwikkelen van een fysieke plek voor digitaal geboren archief, dat bijdraagt aan een open overheid, past bij de locatie de Bazel en aansluit op het bestaande archief”.
Nu 2026 begonnen is lijkt het mij een mooi moment om te delen op wat ik het afgelopen jaar heb onderzocht en ontworpen en vooruit te kijken naar wat we daar mee gaan doen.
Lessen met betrekking tot hoe we digitale informatie een fysieke plek kunnen geven in het archief heb ik gebundeld in het onderstaande document. Deze inzichten kwamen voort uit mijn eigen onderzoek en gesprekken met experts.
De inzichten vormen de basis voor 5 concepten die ik vervolgens in co-creatie sessies met collega’s verder vorm gaf. Deze concepten vind je hier.
Momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van een tentoonstelling over de impact van (de toegang tot) informatie op onze samenleving. In deze tentoonstelling krijgen een aantal concepten wellicht een plekje! Hier over later meer.
Ik kijk uit naar het verder brengen van deze plannen en blijven onderzoeken en ontdekken in 2026.
Roepen deze documenten gedachten bij je op? Heb je opmerkingen of ideeën, laat het me weten!
groet,
Sam