Nu te zien: "Jouw stad, jouw informatie"

Jouw stad, jouw informatie: een minitentoonstelling over openbaarheid

In de hal van het Stadsarchief Amsterdam staat sinds kort een minitentoonstelling: Jouw stad, jouw informatie. Het is de eerste keer dat het Openbaarheidscentrum een fysieke plek krijgt in het gebouw, en in deze post vertel ik graag waarom we dit deden en hoe de tentoonstelling tot stand kwam.

Waarom een tentoonstelling?

Het Openbaarheidscentrum heeft als doel om overheidsinformatie toegankelijk en makkelijk vindbaar te maken — ook voor mensen zonder digitale vaardigheden. Juist daarom is het Stadsarchief zo’n logische plek: wie hier binnenloopt, moet net zo goed bij informatie over het Amsterdam van nu kunnen als bij de geschiedenis van de stad. Dat vraagt overigens ook iets van de organisatie zelf. Openbaarheid moet zichtbaarder worden binnen het Stadsarchief, zodat het besef van het belang van transparantie groeit — bij bezoekers én bij medewerkers.

Met de tentoonstelling bereiken we een breed publiek: Amsterdammers die het Stadsarchief bezoeken, collega’s van het archief, andere ambtenaren van de gemeente, en experts en betrokken burgers uit het hele land.

De boodschap die we willen overbrengen is drieledig. We leggen uit wat openbaarheid is en waarom het belangrijk is. We introduceren het Openbaarheidscentrum en de website Open.Amsterdam. En we laten zien dat achter elke belangrijke verandering in de stad een spoor van informatie schuilgaat. Overheidsinformatie lijkt soms ver van bewoners af te staan — met deze tentoonstelling brengen we het naar hun eigen belevingswereld.

Van idee naar tentoonstelling

Ik deed al langer onderzoek naar de vraag hoe we het Openbaarheidscentrum een fysieke aanwezigheid kunnen geven in het Stadsarchief. Daarover schreef ik eerder deze post. De kans om het in de praktijk te brengen kwam onverwacht: vanuit de afdeling Publiek/Presentaties van het Stadsarchief kwam de vraag om een presentatie vorm te geven ter ere van de opening van het Openbaarheidscentrum door de burgemeester.

Samen met Sophie Tates (hoofd Presentaties) en Jaike Rothengatter (projectleider Openbaarheidscentrum) bedacht ik de opzet: we vertellen één verhaal aan de hand van verschillende soorten bronnen. Ik onderzocht meerdere mogelijke onderwerpen — luchtkwaliteit, demonstraties — maar de meest interessante bronnen vond ik uiteindelijk bij een thema waar Amsterdammers al meer dan honderd jaar over dromen: een vaste verbinding over het IJ. Van de spectaculaire brugontwerpen uit de 19de eeuw in de collectie van het Stadsarchief, via de overvolle ponten en het burgerinitiatief voor een kabelbaan, tot de actuele plannen voor de Oostbrug waarvan de documenten op Open.Amsterdam te vinden zijn. Zo zie je in één verhaal hoe historisch archief, Woo-documenten, onderzoek, kaarten, nieuwsmedia en burgerinitiatieven samen het beeld van de stad vormen.

Jasper van Goor gaf onze inhoud vervolgens verder vorm. Hij kwam ook met het idee om tussen de stellages een spiegelruimte te creëren. Daardoor sta je als bezoeker letterlijk midden in een oneindige informatiestroom — een ruimtelijke ervaring die de overweldigende diversiteit aan bronnen voelbaar maakt. Via een touchscreen kun je bovendien zelf zoeken op Open.Amsterdam: naar je eigen buurt, naar een demonstratie die je zelf hebt meegemaakt, of naar een onderwerp dat jou bezighoudt.

Kom kijken!

De tentoonstelling Jouw stad, jouw informatie is nu gratis te zien in de hal van het Stadsarchief Amsterdam. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Stuur me een berichtje om je ervaring te delen, of laat hieronder een reactie achter!

2 likes